maandag 1 september 2014

De jongen die zijn vader zocht - John Boyne

Zodra ik zag dat John Boyne een nieuw boek had 
geschreven, wilde ik het lezen. Alweer een jaar of zeven terug las ik De jongen in de gestreepte pyjama een boek dat mij als zestienjarige erg aangreep. Hoewel ik de boeken die hij daarna uitgaf graag wilde lezen, heb ik ze nooit gekocht. Maar bij het zien van de omslag van Boynes nieuwste boek was ik om: deze moest ik lezen!

Het boek speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik vond dit ontzettend interessant want ik weet eigenlijk veel minder over deze oorlog dan over de Tweede Wereldoorlog. Bovendien lijkt de Eerste Wereldoorlog een veel minder vruchtbare achtergrond om een verhaal in te situeren dan de Tweede Wereldoorlog. Maar niets is minder waar, want deze oorlog, die misschien dan wel aan Nederland voorbij is gegaan, spreekt waanzinnig tot de verbeelding. Het verhaal gaat over Alfie Summerfield, een negenjarige jongen, die zijn vader op vijfjarige leeftijd uit het oog verliest wanneer die naar het front vertrekt. Hij weet nog als de dag van gisteren wanneer de oorlog begon, want het was precies op zijn vijfde verjaardag. Zijn moeder smeekt zijn vader zich niet te laten aanmelden voor de oorlog, maar de belofte die hij maakt, breekt hij daags erna al wanneer hij in zijn legeruniform komt binnenlopen.

Het is lastig dit verhaal samen te vatten zonder te veel spoilers te vertellen. Bijna iedere recensie die ik lees geeft zoveel informatie weg dat het boek bijna niet meer gelezen hoeft te worden. Ik raad zelfs aan de achterflap van het boek niet te lezen. Dat heb ik bewust niet gedaan en ik ben daar erg blij om.

Zoals je misschien al op is gevallen heeft het boek de titel De jongen die zijn vader zocht gekregen. Een flinke en bewuste verwijzing naar de bestseller De jongen in de gestreepte pyjama. Erg jammer, want de originele Engelse titel was veel pakkender en heeft bovendien veel meer inhoud: Stay where you are and then leave. Deze titel verwijst naar een bepaalde gebeurtenis in het boek welke van groot belang is. De Nederlandse titel doet suggereren dat het boek vooral een zoektocht naar de vader van Alfie is, terwijl dit niet zo is. 

In verschillende recensies lees ik kritiek op Boynes schrijfstijl: hij tracht de gedachten van een negenjarige jongen weer te geven en struikelt daarmee over begrippen die een negenjarige niet kan weten. Deze informatie wordt als het ware door een buitenstaander verteld, ik vond daar niets mis mee. Ik vond het verhaal prachtig en aangrijpend maar.. ik vond het toeval wel iets té aanwezig in het boek. Veel durf ik er niet over kwijt, want ik heb een gloeiende hekel aan spoilers, maar De jongen in de gestreepte pyjama was wat rauwer en misschien daarom ook iets beter. Toch heb ik het boek met heel veel plezier gelezen en durf ik het ook gerust aan te raden. Het is een verhaal dat pakkend is, heerlijk weg leest en ook zeer geschikt is voor middelbare scholieren. Ik ga meer boeken van Boyne lezen!


Heb jij een boek gelezen van John Boyne? Zo ja, welke?


Sterren: 4

De jongen die zijn vader zocht
John Boyne
Boekerij
€17,50

4 opmerkingen:

  1. Het staat in de kast! Nu weet ik zeker dat ik het snel op zal pakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ellis!

      Heel veel leesplezier! Ik ben inmiddels nieuwsgierig geworden naar zijn andere werken en heb het minder bekende boek Dief van de tijd van hem gekocht. Binnenkort lekker in beginnen.

      Liefs, Bibi

      Verwijderen
  2. Ik ga hem zeker lezen, ben heel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Annelies! Ik lees je recensie dan graag op Boekboetiek!

      Verwijderen