Het is alweer een aardig tijdje geleden dat ik een blog
gepost heb. Hoewel ik in de tussentijd mooie, grappige, verdrietige en
bijzondere boeken heb gelezen, heb ik geen tijd genomen om deze te recenseren.
Hopelijk kom ik aankomende tijd weer toe aan het posten van recensies, want ik
mis het wel een beetje!
Om een klein overzicht te geven van wat ik de afgelopen tijd
heb gelezen, noem ik een hieronder een aantal boeken. Sommige van deze boeken
vond ik zeker de moeite van het recenseren waard, andere boeken waren leuk maar
waren minder interessant om een recensie aan te wijden. Om een overzicht te
zien van wat ik in totaal heb gelezen in 2013 kan je op Goodreads kijken. https://www.goodreads.com/user/show/20409224-bibi23
Voeg me daar ook toe als vriend, dan kan ik direct zien wat
jij zoal leest!
De jongen die tien concentratiekampen overleefde – Alan Gratz
Dit boek begon ik ’s ochtends te lezen en had ik drie uur later uit. Ik kon niet stoppen. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Alan Gratz die tussen zijn tiende en zeventiende levensjaar tien concentratiekampen van binnenuit meemaakte. Wat een sterk persoon is dat! Eén doel had deze jongen voor ogen: ik ga overleven. Terwijl ik het boek las liepen de rillingen mij soms over de rug. Hoe is het mogelijk dat mensen zich zo kunnen gedragen? Hoe zou ik zijn geweest tijdens de oorlog? Soms ben ik bang om het antwoord te achterhalen, want volgens mij kom je pas te weten hoe je echt in elkaar steekt als je met deze gebeurtenissen geconfronteerd wordt in het echte leven. De jongen die tien concentratiekampen overleefde is een aanrader voor jong en oud. Het boek staat gecategoriseerd voor kinderen vanaf tien jaar, maar is zo goed geschreven dat ook volwassenen het boek geïntrigeerd zullen lezen.
Snow – Tracy Lynn
Dit verhaal is een bijzondere bewerking van Sneeuwwitje. Ik
ben gek op adaptaties van boeken en vind het erg leuk om zo nu en dan een
bewerking te lezen. De auteur van dit boek heeft een levendige fantasie, want
Sneeuwwitje is niet meer een jong, onschuldig meisje in dit boek maar een jonge
vrouw wiens leven overhoop wordt gehaald door haar stiefmoeder waarna ze
besluit te vluchten naar Londen. Daar komt ze te leven met een groep outcasts. Het boek is niet in het
Nederlands te verkrijgen, maar het Engelse taalgebruik is gemakkelijk en dus
ook voor de minder sterke Engelse lezer goed te volgen!
Zwart als inkt – Wim
Hofman
Ook dit verhaal is een bewerking van Sneeuwwitje, zij het
dat deze minder afwijkt van het verhaal dat de meeste mensen kennen van de
Disney-versie of het verhaal van de gebroeders Grimm. In de versie van de
gebroeders Grimm is Sneeuwwitje nog een klein meisje wanneer haar moeder
besluit dat Sneeuwwitje dood moet. Het verhaal van Grimm maakt niet duidelijk
hoeveel tijd erover heen gaat totdat de prins Sneeuwwitje vindt, maar het doet
nog al pedofiel aan. De Disney-versie heeft hier al verandering in gebracht
door Sneeuwwitje als jonge vrouw voor te stellen. Wim Hofman heeft een goede
oplossing gevonden door Sneeuwwitje wel op jonge leeftijd van huis te laten
vertrekken, waarna zij vele jaren bij de dwergen blijft wonen. Een prachtig
verhaal dat zeker de moeite van het lezen waard is.
Stad van gevallen
engelen – Cassandra Clare
Het vijfde deel uit de serie van de Mortal Instruments. Ik dacht dat ik aan het laatste boek was
begonnen, maar halverwege het boek kwam ik erachter dat er zoveel gebeurde dat
er nog wel een zesde deel zou moeten verschijnen. En ja hoor, City of Heavenly Fire verschijnt mei
2014 in Amerika. Dat betekent dat ik nog wel een jaartje moet wachten als ik de
serie compleet in het Nederlands in de kast wil hebben staan. Ook dit deel was
weer aangrijpend en naar mijn mening gaat Cassandra Clare beter schrijven bij
ieder boek. De eerste delen vond ik ook erg goed, maar sommige stukken konden
mij gaan vervelen. Bij dit boek had ik daar geen moment last van en dacht ik
alleen maar: lezen lezen lezen!!
Geek girl: Model misfit – Holly Smale
Model misfit is het
tweede boek over Harriet, een topmodel én een onwijze nerd. Net als het eerste
deel heb ik dit boek met veel plezier gelezen, maar moet ik wel eerlijk
toegeven dat het af en toe wel een beetje veel gedoe omtrent de liefde was.
Harriets vriendje heeft het uitgemaakt en laat vervolgens tijden niet van zich
horen. Maar Harriet is er van overtuigd dat hij naar haar terug zal keren.
Wanneer ze in Tokyo is voor een grote shoot staat hij eindelijk bij haar voor
de deur, maar dan.. blijkt Nick niet voor haar te zijn gekomen maar voor haar
huisgenoot die zijn nieuwe vriendin is. Drama, drama, drama. Maar wel erg
vermakelijke drama.
Het boek van alle
dingen – Guus Kuijer
Dit boekje laat de tijd even stilstaan. Kuijer neemt de
lezer mee aan de hand en leidt hem (of haar) door het leven van Thomas. Thomas
komt uit een zwaar gelovig gezin met een vader die het woord van God volgt. Als
de tienjarige Thomas niet goed luistert, wordt hij met een houten lepel
geslagen. Ook Thomas’ moeder krijgt regelmatig slaag wanneer zij haar man niet
gehoorzaamt. Hoewel Thomas niet tegen het geloof is, weet hij alleen niet zo
zeker meer of er nog wel een God bestaat. Hij denkt dat deze uit hem geslagen
is. Hoewel Het boek van alle dingen zeer
indrukwekkend is het gelijktijdig hoopgevend. Zoals de meeste kindpersonages
van Kuijer, is ook Thomas er een van wie je gaat houden. Slim, bijdehand, maar
stiekem ook best lief.
Mijn doel is om iedere week een post te plaatsen om zo toch
nog een beetje up-to-date te blijven. Ondertussen ben ik ook erg nieuwsgierig
wat jullie de laatste tijd hebben uitgevoerd. Welke boeken hebben jullie
gelezen en raden jullie mij aan om écht te lezen? Ik hoor het graag want mijn
leeshonger is nog lang niet gestild!
Ik ga je blog in de gaten houden! We hebben elkaar leren kennen via Marktplaats
BeantwoordenVerwijderen;-) Ik bereid me graag voor op jouw tips! Groeten van Marianne
Wat leuk om je reactie te lezen! Hebben jij en je dochter al wat van de boeken gelezen? Groetjes en veel plezier!
BeantwoordenVerwijderenIk was nog bezig in "De honderd jarige man die uit het raam sprong en verdween" Ben nu bezig in Orang-oetans drijven niet", oja en "Wonder" heb ik ook uit. Mijn dochter heeft John Green net uit en begint nu aan "Adam". Mijn andere dochter heeft "Godinnentest" uit en mijn zoon heeft "Wonder" gelezen. Je hoort het al zeker...je boeken zijn goed terecht gekomen! Ik houd me aanbevolen voor een volgend pakket ;.) Jij veel succes met studeren en lezen (en smullen van je bakkunsten) Groetjes!
BeantwoordenVerwijderen