woensdag 2 oktober 2013

Verkikkerd

De laatste tijd hoorde ik veel positieve reacties over het boek Glazuur van Lisette Jonkman. Ze wordt ook wel in het rijtje geplaatst van Jill Mansell of Sophie Kinsella. Een paar maanden terug kwam haar tweede boek uit: Verkikkerd. Mijn nieuwsgierigheid werd aangewakkerd, dus besloot ik haar nieuwste boek te lezen.


Verkikkerd gaat over Lucy. Na met hakken over de sloot het vwo te hebben gehaald, besluit ze psychologie te gaan studeren aan de Universiteit van Enschede. Een leuke kamer vinden blijkt echter onmogelijk, dus neemt haar moeder de touwtjes in handen: voor ze het weet zit Lucy bij allemaal nerds in een vies studentenhuis op de campus. Dit was niet wat ze in gedachten had en dus probeert ze met al haar charmes – en die heeft ze –
een andere kamer te vinden.

Lucy is blij dat ze het huis uit is gevlucht, want haar vader en moeder prijzen zich zeer gelukkig met het zeven jaar jongere zusje Marloes. Zij is hoog intelligent en lijkt op de ideale dochter. Wanneer blijkt dat Marloes wordt gepest, kan dat alleen ophouden wanneer Lucy haar excuses aanbiedt aan de nicht van de pester: want zij is lange tijd gepest door Lucy en haar vriendinnen.

Hoewel Lucy zo snel mogelijke een andere kamer probeert te vinden, voelt ze zich onhandig in het bijzijn van een van haar huisgenoten, Kikker. Ze snapt niet wat ze in hem ziet, want hij is niet eens gespierd!

Hoewel ik Verkikkerd met veel plezier las, vond ik het jammer dat Jonkman zo veel clichés gebruikt. Het studentenleven wordt uitgebreid beschreven en iedere avond is het feest. Lucy skipt regelmatig colleges en weet zich van een slechte studente op te werken tot een uitmuntende studente. Na haar eerste tentamenweek ziet een docent in dat ze ondanks een zeer dikke onvoldoende een goede student kan zijn. Dit voornamelijk doordat hij opmerkt dat ze erg intelligent is. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier niet echt een verband in zie. Iemand haalt een twee en is veel afwezig tijdens de colleges maar wordt toch als intelligent beschouwd. Ik denk dat de docent een vooruitziende blik heeft gehad.. 
Ook wordt het hoofdpersonage omschreven als grappig, maar ook dat vond ik haar niet. Ik vond haar voornamelijk een achterbaks kreng. Hmm.. klinkt niet echt positief allemaal. Best jammer.

Maar zoals ik de vorige alinea al zei: toch las ik het boek met plezier. Het bevat romantiek en de personages worden leuk uitgewerkt. Ook zitten er meerdere verhaallijnen in, waardoor het boek toch interessant is om te lezen. Ik moet toegeven dat ik het binnen twee dagen uit had. Als je erg van chicklits houdt en je bent niet vies van clichés, dan kan Verkikkerd de moeite van het lezen waard zijn. Tja wat voor oordeel moet ik over dit boek 
vellen? Lastig.

Sterren: 2,5 (van 5)

Verkikkerd
Lisette Jonkman
Luitingh Sijthoff
€17,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten