donderdag 12 september 2013

Elke dag

Drie dagen terug ben ik begonnen aan Elke dag van David Levithan. Ik kende deze auteur eigenlijk alleen van naam omdat hij samen met John Green het boek Will Grayson, Will Grayson schreef. De achterflap van Elke dag sprak me direct aan. Het boek gaat over een persoon/wezen die/dat iedere dag in iemand anders lichaam leeft. 's Ochtends wordt hij - voor mij voelde A (zijn naam) als een hij - wakker in het lichaam van een willekeurig persoon die dezelfde leeftijd heeft als hij. A is zestien, dus de lichamen die hij voor een dag beheerst ook. Omdat A iedere dag een ander persoon is, is het onmogelijk voor hem om een vriendschap te sluiten, laat staan een relatie te beginnen. Dan komt hij in het lichaam van Justin terecht, een vervelende jongen met een leuke vriendin. A valt als een blok voor haar en hij beseft dat hij Rhiannon wil blijven zien. Maar hoe is dat mogelijk als hij morgen weer in een ander lichaam huist?

Eenmaal begonnen in het boek wilde ik het zo snel mogelijk uitlezen. Toen ik thuiskwam van mijn studie ben ik met het boek op de bank gaan liggen. Met mijn kat op mijn buik heb ik de rest van de middag doorgebracht. Het verhaal is pakkend en hoewel een wezen als A fantastisch is, is het verhaal daardoor niet ongeloofwaardig. Ja oké, ik weet dat A niet echt kan bestaan, maar het maakte het verhaal niet minder leuk. Ook vroeg ik me af wat ik van een bestaan als dat van A zou vinden. Enerzijds lijkt het me ongelooflijk leerzaam om iedere dag in een ander lichaam te huizen. Alleen al hoe je moet omgaan met overgewicht, depressies, drugsgebruik, maar ook met arrogantie, ongelooflijke knapheid en onzekerheid. Anderzijds lijkt het mij ook eenzaam; geen ouders, broertjes, zusjes, vrienden et cetera. 

Ieder hoofdstuk bestaat uit een dag uit het leven van A. Sommige dagen zijn interessanter dan andere. Dit merk je ook aan de hoeveelheid tekst die de auteur besteedt aan een dergelijke dag. Ik vond het een boeiend verhaal dat fijn wegleest. Een boek dat je tot denken aanzet.

Sterren: 4 (van 5)

Elke dag
David Levithan
Uitgeverij Luiting Sijthoff
€15,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten