donderdag 12 september 2013

Chocolade kokostaart

Ik weet het: ik ben een boekblogger en geen taartblogger. Ik ga het ook echt binnen de perken proberen te houden. Maar toch moet ik even een taartje met jullie delen. Vanmiddag liep ik de supermarkt in en zag daar kokosmelk staan. Ik bedacht me dat het leuk zou zijn om een keer iets met kokosmelk te maken en zocht op het internet voor een taartreceptje. En ja hoor... tropische kokos-chocolade taart.


Natuurlijk moest ik hem eerst maken om te kunnen zeggen of het ook daadwerkelijk een succes is. Het antwoord is eenduidig: ja! De taart is niet moeilijk te maken en is eenmaal afgekoeld een ware smaaksensatie. Snoep er alleen niet te veel van want dan zit je direct bomvol. (En we willen niet aan de calorieën denken, neem dat maar van me aan).
Hieronder twee foto's. De foto van de doorsnee is misschien niet erg duidelijk. De taart bestaat uit twee taartlagen, maar ik heb er minder vulling tussenin gedaan wat resulteert in een taart waarvan de lagen minder zichtbaar zijn.
Oja, het is wel zo eerlijk om even te zeggen van wie ik het recept 'gepikt' heb. Ik kwam het recept tegen op een blog op Girlscene. De blogger had hem echter weer van 24kichen. 
Verdeel het beslag over de twee vormen en bak de cake in circa 50 minuten gaar in de oven. Laat de cake vervolgens afkoelen.

Benodigdheden
300 ml water
90 gram cacaopoeder
1 zakje vanillepoeder
250 gram bloem
500 gram rietsuiker
9 gram zout
2 tl bakpoeder
350 ml kokosmelk
130 gram arachideolie (er staat gram, dat heb ik maar aangehouden)
3 eieren

250 gram mascarpone (er staat eigenlijk 300 gr maar dat vind ik te veel)
125 gram kokosrasp (er staat eigenlijk 200 gram maar dat vind ik te veel)
300 gram boter
300 gram poedersuiker

Cake
Verwarm de oven voor op 170 graden. Breng het water aan de kook en los de cacaopoeder er in op en laat het vervolgens afkoelen. Roer ondertussen zodat de klontjes eruit gaan. 
Meng de bloem, suiker, zout, vanillesuiker en bakpoeder door elkaar. 
Voeg de kokosmelk, olie en eieren toe en roer totdat een glas beslag ontstaat. Dit gebeurt vrij snel, in minder dan een minuut.
Vet de springvormen in met boter en bekleed de vormen met bakpapier.
Dit kan in en buiten de oven, maar de kans bestaat dat hij buite de oven inzakt. Dit is niet erg want er gaat vervolgens een laagje mascarpone-boterkokosmengsel overheen.

Topping:
Als de taart is afgekoeld kan je beginnen aan de topping. Seer deze niet op een warme taart want dan smelt de topping weg. Verdeel de kokosrasp over de bakplaat (op bakpapier) en bak in 5 tot 10 minuten bruin. Ik heb dit op 160 graden gedaan. Ik bak mijn taarten altijd 10 a 20 graden lager dan in het recept staat. Meng de zachte boter met de poedersuiker. Voeg vervolgens de mascarpone en vier eetlepels kokosrasp toe. Dit mix je even goed. Smeer een laag mascarponemengsel over de onderste laag en plaats vervolgens de bovenste taartlaag erop. Smeer de rest van het mengsel over de bovenkant en zijkanten. Strooi de rest van het kokosmengsel over de taart heen. Et voilà. 

Eet smakelijk!





2 opmerkingen:

  1. Mijn taart !! haha leukk hoor dat je hem ook nog op je eigen blog hebt gezet ;)

    Girlscene: Domoschatjex
    http://www.girlscene.nl/blog/10414/chocolade_kokos_taart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij was overheerlijk! Heb hem 'geloved' op je blog.
      De mensen die hem geproefd hebben waren er allen weg van!

      Verwijderen