donderdag 15 augustus 2013

Zwanendans

Ik ben nooit echt een danser geweest. Schijnbaar was ik als kleuter hilarisch om naar te kijken wanneer ik danste tijdens de danslessen. Terwijl iedereen de dansjuf volgde in haar bewegingen, was ik in mijn eigen wereldje en danste ik - in mijn eigen - de sterren van de hemel. Op achtjarige leeftijd besloot ik dan ook dat dansen niets voor mij was. Dat rekken en strekken vond ik maar vermoeiend en bovendien vergat ik om de haverklap hoe de danspasjes ook alweer gingen. 

In eerste instantie dacht ik niet dat Zwanendans van Meg Howrey een boek zou zijn waar ik mij voor interesseerde. Maar soms moet je een boek de kans geven. Vandaar dat ik besloot de uitgever te benaderen voor een leesexemplaar. Terwijl ik met een pina colada (zonder alcohol) op het Cubaanse strand lag, besloot ik dat het tijd was om te beginnen in Zwanendans. Het begin was bijzonder, het Zwanenmeer werd stap voor stap voor niet-dansers uitgelegd. Ik vond het indrukwekkend en bovendien zeer helder uitgelegd. Maar waar gaat het boek over? Uiteindelijk kan gezegd worden dat het boek over de verstikkende verantwoordelijkheid gaat die een zus voor haar zusje voelt. Kate is de oudste zus en een geweldige danseres. Op jonge leeftijd begint ze met dansen, waarna haar zusje Gwen haar snel volgt. De zussen blijken beiden over een geweldig danstalent te beschikken. De zussen worden aangenomen door een van de beste dansscholen ter wereld. Kate eerst en een jaar later Gwen. Gwen komt bij Kate in huis wonen, waarna blijkt dat Gwen aan wanen lijdt. Wanneer Kate ingrijpt, komt hun relatie op scherp te staan. Gaandeweg kom je als lezer meer te weten over de zussenband die zicht afspeelt tegen het decor van de danswereld. Voor dit boek hoef je geen dansliefhebber te zijn. Het is indrukwekkend om meer te weten te komen over de discipline van de danseressen en over de moordende concurrentie. Ik ben blij dat ik het boek een kans gaf!

Aantal sterren: 4

Zwanendans
Meg Howrey
Artemis & Co
€19,95



Geen opmerkingen:

Een reactie posten