woensdag 21 augustus 2013

Voor jou

Gisterochtend moest ik voor het eerst dit studiejaar naar Tilburg voor mijn masteropleiding Jeugdliteratuur. De treinreis duurt ruim vier uur, dus het is fijn om wat te lezen te hebben. Ik koos voor het boek Voor jou van Jojo Moyes omdat ik de afgelopen tijd verschillende reviews heb gelezen waar het boek zeer geprezen werd. Om half acht 's ochtend begon ik te lezen en om elf uur 's avonds had ik het uit. 

Voor jou is een boek over een levenslustige man die op 33-jarige leeftijd een ongeluk krijgt waardoor hij in een rolstoel terecht komt met een zware dwarslaesie; hij kan alleen zijn hoofd en vingertoppen nog bewegen. Het leven in een rolstoel met voortdurende pijn maakt dat Will niet verder wil leven. Dan krijgt hij hulp van Louisa, een jonge vrouw van 27 die geen idee heeft wat ze precies voor Will kan betekenen. Louisa woont nog thuis, heeft al zeven jaar een enigszins passieloze relatie en komt nooit buiten het dorp. Will omschrijft zijn leven voor het ongeluk als groots en kan de kneuterigheid van Louisa's leven daarom niet aanzien. Wanneer Louisa erachter komt dat Will niet langer wil leven, probeert ze hem het mooie van de wereld te laten zien. Vastbesloten om Will over te halen om te willen blijven lezen, wil ze hem laten zien wat het leven nog te bieden heeft. Maar hoe kan ze hem overhalen als ze zelf nooit wat onderneemt? 

Hoewel het boek een zwaar onderwerp aansnijdt, leest het zeer luchtig. Jojo Moyes wist mijn aandacht vanaf de eerste pagina vast te houden. De levens van Will en Louisa kruisen elkaar op een bijzondere manier, waardoor ik nieuwsgierig raakte naar het verdere verloop van het verhaal. Voor jou is een bijzonder boek dat ik zeker aanraad te lezen. 

Sterren: 4,5

Voor jou
Jojo Moyes
De Kern
€18,95



Vormgeving leesexemplaar
Uiteindelijke vormgeving


1 opmerking: