zondag 18 augustus 2013

Stad van beenderen

Sinds een aantal jaar ben ik echt gek van YA-series. In november kwam ik, door aanbeveling van de uitgever, in aanraking met Stad van beenderen het eerste deel van De kronieken van de onderwereld van Cassandra Clare. Ik was direct verkocht en moest en zou de rest van de boeken lezen. Zojuist heb ik het vierde deel van de serie gelezen en wacht ik vol smart op het laatste deel. 

Stad van beenderen gaat over Clary, een vijftienjarig meisje dat in New York woont. Clary leidt een redelijk alledaags leven totdat ze op een avond met haar beste vriend Simon naar een club gaat waar ze iemand vermoord ziet worden. Haar reactie valt in het niet bij die van de moordenaars, hun vraag aan haar is hoe het mogelijk is dat zij hen kan zien. Een raadsel op zich is waar het vermoorde lichaam is gebleven, want waar Clary net nog de jongen vermoord zag worden is hij daarna plotseling verdwenen. Clary komt er al snel achter dat ze een schaduwjager is en dat zij demonen, figuren uit de onderwereld, kan zien. De schok is groot, maar nog groter is de schok dat haar moeder wordt ontvoerd en dat Clary samen met de schaduwjagers naar haar op zoek moet. Clary leert Jace, een knappe schaduwjager, steeds beter kennen en valt als een blok voor hem. Jace schijnt dezelfde gevoelens te koesteren voor Clary, maar reageert vaak vreemd. Een spannend verhaal ontwikkelt zich rondom de opsporing. Daarnaast barst de strijd los rondom Clary, want zowel Jace als Simon proberen het hart van Clary te veroveren. 

City of bones verschijnt 22 augustus in de bioscoop. Hou je van YA? Mijn advies is om eerst het boek te lezen!

Sterren: 4,5

Stad van beenderen
Cassandra Clare
The House of Books
€10,- (filmeditie) / €12,50

1 opmerking:

  1. Ik heb het boek ook gelezen (alleen dan in het Engels), en ik vond het geweldig! Ik heb inmiddels alle boeken uit. Naast deze serie is er ook een tweede trilogie van dezelfde schrijfster (Cassandra Clare), ook over schaduwjagers alleen dan rond 1800 in London. Die was ook heel gaaf, een echte aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen