vrijdag 16 augustus 2013

Gekke dingen die klanten in boekhandels zeggen

Bijna vier jaar geleden ben ik in een boekhandel gaan werken. Naast dat ik het werk erg leuk vind, vind ik het contact met de klanten erg fijn. Sommige klanten ken je alleen van het kopen van de krant, maar plotseling merk je dat je veel van ze weet. Andere mensen zie je voor het eerst en kunnen met de vreemdste vragen komen. Twee weken terug kwamen er twee mannen in de winkel met de vraag of ik ook hoefijzers verkocht. 
Ik: 'Hoefijzers? U bedoelt van die dingen die ze onder een paard bevestigen?'. 
Klant: 'Ja, die ja!'
Ik: 'Meneer, u weet dat dit een boekwinkel is?'
Klant: 'Ja, maar ik kreeg te horen dat het te koop was in een winkel naast de Kruidvat en dat zijn jullie!'

Dat ik niet de enige ben die vreemde uitspraken opmerkt, blijkt uit het boekje Weird things customers say in bookshops van Jen Campbell. Sinds juli is dit boek ook in het Nederlands te verkrijgen onder de titel Gekke dingen die klanten in boekhandels zeggen. Dit is een must have voor boekhandelaren om in de eigen boekenkast te zetten. De rare situaties die zich in dit boek voordoen zijn bizar maar tegelijkertijd erg herkenbaar. Moeders die hun schouders ophalen wanneer een kind een boek molt en dan doodleuk zeggen 'Ach kinderen, tja wat doe je eraan?' of mensen die ervan uit gaan dat je ieder boek kent dat na de Tweede Wereldoorlog is verschenen. 'Ik ben op zoek naar een boek maar ik weet de titel niet meer. Ehm, het ging over een gezin en ehh het speelde zich af in de oorlog. Tja, ik heb het denk ik al dertig jaar terug gelezen. Weet u welk boek ik bedoel?' 

Na het lezen van Gekke dingen die klanten in boekwinkels zeggen, vroeg ik me af of ik ook gekke dingen zeg in andere winkels. Misschien kijken de winkeliers in de drogist mij ook wel gek aan aan als ik vraag of ze schoensmeer hebben of vlekkenverwijderaar voor de bank. En jij? Wat voor opmerkingen maak jij?

Sterren: 4

Gekke dingen die klanten in boekhandels zeggen
Jen Campbell
Uitgeverij BBNC
€9,95

2 opmerkingen: