donderdag 15 augustus 2013

Het Marco-effect

Ben je al bekend met serie Q? Dit is de populaire misdaadserie van Jussi Adler-Olsen. Het hoofdpersonage is brigadier Carl Mørk, een norse man die weinig zin in zijn werk heeft. Wanneer je eenmaal gewend bent aan de hoofdpersonages lezen de boeken als een trein en wil je de een na de ander uitlezen. Tot dusverre bestaat de serie uit vijf boeken:

De vrouw in de Kooi
De fazantenmoordenaars
Noodkreet in de fles
Dossier 64
Het Marco-effect

Het eerste boek las ik op aanraden van een klant uit de winkel. Ik vond er eerlijk gezegd niet heel veel aan, het boek las fijn maar het was niet erg spannend. Ook deel 2 vond ik niet erg leuk, maar de hoofdpersonages intrigeerden mij wel. Carl Mørk heeft een Arabische assistent, Assad. Assad is intelligent en je raakt nieuwsgierig naar zijn achtergrond, waar je boek na boek meer over te weten komt. Een aantal maanden terug kwam het vijfde deel uit de serie uit. Ik kocht het direct en begon er met veel enthousiasme in te lezen. Na vijftien pagina's vroeg ik mij af hoe lang er nog geneuzeld zou worden over bankzaken en politiek, na vijfentwintig pagina's begon ik te twijfelen aan het boek en na veertig pagina's besloot ik dat ik een andere keer wel verder zou lezen in het boek. Ik was eigenlijk best teleurgesteld, want na deel 3 en 4 had ik onwijs veel zin en het laatste boek. Twee weken terug besloot ik dat het tijd werd dat ik mezelf over mijn getreuzel heen zette. Zo erg kon het toch ook weer niet zijn. Ik las verder over corrupte bankiers en een politieke moord in Afrika en toen... Eindelijk! Daar was mijn favoriete brigadier! Zodra Mørk in beeld kwam, kreeg het verhaal direct weer vaart en vergaf ik de auteur zijn ellenlange inleiding. Opnieuw las ik het boek in sneltreinvaart uit en kwam ik weer wat meer te weten over de achtergrond van Assad. Het einde van het boek bleef een beetje een mysterie, waar Adler-Olsen hopelijk in zijn volgende boek nog even op terugblikt. Ik kijk er in ieder geval weer naar uit!

Sterren: (ondanks de lange inleiding!) 4




Het Marco-effect
Jussi Adler-Olsen
Prometheus
€17,50

Ps: mijn favoriete thrillers zijn van Lars Kepler, een Scandinavisch schrijversduo die geweldig spannende boeken schrijft. Hypnose is het eerste deel uit de serie waar inspecteur Joona Linna samen met psychiater Erik Maria Bark een gruwelijk gezinsdrama onderzoekt. Als je van écht spannende boeken houdt, is deze serie helemaal top! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten