woensdag 5 juni 2013

Hex

Gisteravond heb ik Hex uitgelezen van 
Thomas Olde Heuvelt. Wat een bizar boek! In het begin moest ik even inkomen; de eerste drie pagina's heb ik wel drie keer opnieuw gelezen omdat ik niet begreep wat er precies gebeurde. Een heks, een illusie, een draaiorgel? Uiteindelijk las ik door en werd het begrijpelijk.


Wie er wordt geboren is gedoemd er tot zijn dood te blijven. Wie er zich vestigt komt er nooit meer weg. Het ogenschijnlijk pittoreske dorpje Beek is in de greep van de Wylerheks, een vrouw uit de zeventiende eeuw wier ogen en mond zijn dichtgenaaid. Zwijgend loopt ze door de straten en dringt ze de huizen binnen, nachtenlang staat ze aan je bed. Iedereen weet dat haar ogen nooit mogen worden geopend.

Er wordt alles aan gedaan om haar aanwezigheid geheim te houden. Maar als een groep jongeren besluit viral te gaan met de heks, laat ze de moderne samenleving langzaam maar zeker afglijden naar middeleeuwse praktijken. En dan is de wraak van de Wylerheks nog niet eens begonnen...


Hex is een boek dat in eerste instantie lastig te plaatsen valt. Is het fantasy? Is het een thriller? De site van Thomas Olde Heuvelt biedt uitkomst: zijn boeken vallen onder magisch realisme, fantasy en moderne horror. 

Het verhaal kabbelt de eerste honderd pagina's door en is fijn leesbaar. Dan wordt je plotseling overvallen en kan je het boek niet meer loslaten. Het is aangrijpend en zelfs emotioneel. Meerdere malen heb ik even flink moeten slikken terwijl ik aan het lezen was. Olde Heuvelt laat in dit boek de verdorvenheid van de mens zien. Wat gebeurt er als je in levensgevaar verkeert? Hoe gaan mensen op zo'n moment met elkaar om en bestaat loyaliteit aan de medemens nog wel?

De schrijver heeft een fijne schrijfstijl, waardoor je als lezer ook daadwerkelijk in Beek denkt te zijn en de Wylerheks bijna ruikt. Ik moest het boek gisteravond uitlezen en ging uiteindelijk met buikpijn naar bed. Bewonderenswaardig hoe deze jonge auteur zijn lezers meesleept naar de donkerste krochten van onze fantasie. 

Sterren: 4/5

Hex
Thomas Olde Heuvelt
Luitingh Sijthoff
t/m 30 juni €12,50
daarna €16,95 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten