woensdag 12 juni 2013

Gesplitst

Van sommige boeken vind ik de omslag zowel aantrekkelijk als afstotelijk. Gesplitst is zo'n boek. Een toffe vormgeving, maar gelijktijdig ook erg kil.

Gesplitst speelt zich af in de toekomst, wanneer de Tweede Burgeroorlog in de VS is afgelopen. De oorlog draaide om de abortuswet: mogen kinderen geaborteerd worden of is dit moord? Uiteindelijk wordt er voor een middenweg gekozen: de Wet op Leven. Dit houdt in dat abortus verboden is, maar kinderen tussen hun dertiende en achttiende levensjaar gesplitst kunnen worden. Bij splitsen moet 99,4% van het menselijk lichaam een nieuw onderkomen vinden, verdeeld onder verschillende personen. Op deze manier kan niet worden gesproken van doodgaan aangezien het lichaam - in parten - verder leeft in een ander lichaam. 

Ik had het toch nooit ver zullen schoppen, en nu is er, statistisch gezien, tenminste nog een kans dat een deel van me ergens op de wereld iets belangrijks zal bereiken. Ik ben liever voor een deel belangrijk dan compleet nutteloos.                                                            - Samson Ward
Connor is een jongen van zestien die wegens gedragsproblemen gesplitst moet worden. Hij is echter niet bereid zich gewillig over te geven en vlucht weg. Tijdens zijn vlucht ontmoet hij Risa, een meisje dat hetzelfde lot te wachten staat. Om te overleven gijzelt Connor een jongen, Lev. Lev is een tiender, hetgeen inhoudt dat hij zich vrijwillig laat splitsen voor zijn geloof. Een bizarre overlevingstocht volgt. Kunnen ze de wet omzeilen? Bestaat er een kans op overleving?

De eerste zeventig pagina's moest ik wennen aan het verhaal. Met name Connor vond ik geen leuk personage. Gelukkig kon ik mijn mening snel bijstellen. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende oogpunten. Shusterman bezit de kunst om te schrijven alsof je naast de personages loopt. Dit is voornamelijk luguber wanneer hij het splitsingsproces beschrijft. De moeite van het lezen waard!

Je kunt de wet niet veranderen zonder eerst de menselijke aard te veranderen. - Zuster Greta
Je kunt de menselijke aard niet veranderen zonder eerst de wet te veranderen. - Zuster Yvonne

Sterren:  3 ½      

Gesplitst
Neal Shusterman
Lemniscaat
€16,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten