donderdag 30 mei 2013

Split


Vandaag schrijf ik mijn allereerste blog. Het zal even wennen zijn! Gister heb ik Split gelezen van Swati Avasthi. Een indrukwekkend YA-boek over wat huiselijk geweld doet met een gezin. Het verhaal gaat over Jace die op een dag genoeg heeft van zijn vader die zijn moeder en hem slaat. Wanneer hij in het huis tekens herkent van de rituelen die zijn moeder volgt na een mishandeling van haar man, besluit hij terug te vechten. Dit is het moment dat hij niet meer terug kan, hij wordt het huis uit gezet door zijn vader die een machtige rechter is. Hij vlucht naar zijn broer Christian die jaren terug het huis en het geweld is ontvlucht. De vertwijfeling als Jace bij zijn broer voor de deur staat, is prachtig beschreven.

Op dat ogenblik klinkt een vervormde stem door de intercom: 'Wie is daar?' Kan ik dit gesprekje via een intercom voeren? Ken je me nog? De broer die je hebt achtergelaten? Nou, ik ben achter je aangekomen. Zelfs in mijn verbeelding schrik ik daarvoor terug. Aan de rest begin ik niet eens
Naarmate het verhaal vordert, kom je als lezer steeds meer te weten over Jace, zijn achtergrond en waarover hij die bewuste avond zo boos was dat hij besloot weerstand te bieden aan zijn vader.

Dit boek begin je te lezen en kan je niet wegleggen. Avasthi heeft een fijne schrijfstijl waardoor je vergeet dat je een boek aan het lezen bent. Ze neemt je mee naar gevoelens die je niet wilt kennen en waarvan ik blij ben dat ik die nooit heb hoeven mee te maken. Een aanrader voor lezers die van geloofwaardige YA-boeken houden.

Sterren: 4/5 sterren

Split
Swati Avasthi
Lemniscaat
€16,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten